A masszázs ellenjavallatai (contraindicatio):

Fontos tudnunk, hogy mely esetekben nem javasolt a masszázsok igénybevétele.

  • Heveny ízületi (akut artritis, stb.) és egyéb gyulladások esetén.
  • Lázas betegség idején. (Ekkor nem a regeneráció, hanem csak a láz fokozódna)
  • Fertőzéses bőrelváltozások esetén. (Kiterjedt nedvező, vagy fekélyes, gennyes elváltozás a bőrön)
  • Mélyvénás trombózis esetén. (A vérrög elmozdulhat, s máshol okozhat elzáródást, mely a beteg életébe is kerülhet!)
  • Infarktus, vagy anginás roham esetén.
  • Visszér gyulladás esetén. (varikositas – visszeres csomók)
  • Fokozott vérzékenységgel járó betegség esetén. (pl. trombózis után sincumar és marcumar szedésekor)
  • Menstruáció első két napján. (később a deréktáj kihagyásával lehet)
  • Rosszindulatú daganatos betegeknél. (A masszázs serkenti a sejt szaporodást, tehát növeli a daganatot, ellenben javítja a közérzetet.)
  • Terhesség alatt óvatosan lehet csak masszírozni (ülve, hanyatt
  • és oldalt fekve). A fogások, csak simításokból állnak. Dörzsölni nem, illetve csak a nyaktájékon szabad.
  • Friss traumatikus sérülések esetén (hámsérülés, ízületi sérülés és törés)
  • Instabil pszichés állapot.
  • Friss agyi történések esetén (stroke).
  • Csontritkulás (osteoporosis) előrehaladott fázisában.
  • Közvetlenül műtét után.
  • Alkoholos állapot

 

Svédmasszázs

 

Nevét a XIX. sz. elején P. H. Ling (1776-1839) svéd vívómester és tornatanár származásáról kapta, aki összegyûjtötte a masszázsfogásokat és rendszerbe foglalta. Ennek a rendszernek a tanításával képzik a mai masszõröket is a klasszikus svéd masszázsra, amit Amsterdamban Metzger (1839-1901) vitt tovább.
A XIX. sz végén 1893-ban Hoffa Németországban P. H. Ling tanításait továbbfejlesztve megjelentette a „Masszázs kézikönyve” c. munkáját, melyben elõször írtak a masszázs helyi és távolhatásairól.

Hatásmechanizmus:

A klasszikus svéd masszázs helyi hatású terápia, ami közvetlenül, lokálisan hat a kötõszövetre, az izomzatra. A gerincvelõi reflexíveken keresztül a receptorok ingerlésével befolyásolhatjuk az izmok állapotát, csökkenthetjük a fájdalmat, ami e masszázsfajta legfőbb célja. Az egész szervezetre általános hatást gyakorol. Megemelkedik a test hőmérséklete, a vérnyomás, légzés optimális lesz, a test fizikai és pszichikai állapota javul, az izomerõ fokozódik az általános vér- és nyirokkeringés gyorsulása miatt.

Kivitelezés:

E masszázsfajta is ruha nélkül, vagy fehérneműben, kevés vivőanyag használata mellett történik, masszázságyon. Mindig csak az a terület van szabadon hagyva, a hol a masszírozás történik, a többi testrész be van takarva. Az 5 alapfogást  (simítás, dörzsölés, gyúrás, ütögetés, vibráció) kombinálva dolgozzuk meg a fizikai testet a diagnosztizált probléma megoldását szem elõtt tartva.

A svédmasszázsról mélyebben itt olvashat: Wikipédia svédmasszázs


 

Sportmasszázs

 

A sportmasszázs egy nyugati hagyományokon alapuló széles körben elterjedt
masszázstechnika. Leginkább a svédmasszázs fogásrendszerét veszi alapul ám annak egy sokkal intenzívebb, erőteljesebb a mély izomzatra kiható változata, mely során erősebb dörzsölő, gyúró, ütögető fogások kerülnek alkalmazásra.
A rendszeresen végzett sportmasszázs a fizikai állapot javításának, az aktív izom és ízületi igénybevétel elő és utókezelésének kiváló módja.

A sportmasszázs fizikai hatásai

  •  Növeli a vérkeringést – A masszázs simító mozdulatai élénkítik a vérerek és nyirokerek keringését. A nyomó mozdulatok hatására a terület mögött vákuum jön létre, ami különösen a merev vagy sérült izomszövetek kezelésénél fontos, mivel a merev izmok úgy szívják a vért, mint a szivacs, és megfosztják a szöveteket a létfontosságú tápanyagoktól, és a gyógyuláshoz szükséges energiától.
  • Növeli a szövetek áteresztő képességét – A mély masszázs megnyitja a szöveti membránok pórusait, ami lehetővé teszi a folyadék és tápanyagok átjutását. Ez segít eltávolítani a méreganyagokat, tejsavat, és ösztönzi az izmokat az oxigén-és tápanyag felvételre, ami segíti azok gyógyulását.
  • Nyújtás – Masszázs segítségével azok a szövetek is nyújthatók, melyeket hagyományos módszerekkel nem lehet. Ezeket az izomrostokat hossz-és keresztirányban is lehet így nyújtani. Masszázzsal az izmot borító vékony kötőszöveti hártya is nyújtható, így az izom minden feszültségtől megszabadulhat.
  • Hegszövetek lebontása – A hegszövet, mely korábbi sérülés, trauma eredménye, hatással van az izomra, inakra, szalagokra. Mindez a szövetek rugalmasságának elvesztéséhez, így sérülésekhez, fájdalomhoz vezethet.
  • Javítja a szövetek rugalmasságát – A kemény edzés a szöveteket keménnyé és rugalmatlanná teheti. Ez az egyik oka annak, hogy a kemény edzés nem vezet fejlődéshez. A masszázs segít megfordítani ezt a folyamatot a szövetek nyújtásával.
  • Megnyitja a mikro-keringést – A masszázs a testmozgáshoz hasonlóan növeli a szövetek véráramlását, emellett tágítja az ereket, így a tápanyagok gyorsabban jutnak az izomba, szövetekbe.

 

A sportmasszázs élettani hatásai

  • Fájdalomcsillapítás – Az izmok feszültsége, valamint a bennük felhalmozódó méreganyagok gyakran okoznak fájdalmat. A masszázs mindezt számos módon, például endorfin felszabadítással csökkenti.
  • Relaxálás – A keletkező hő, a nyújtás és megnövekedett véráram hatására az izmok elernyednek.

 

A masszázs pszichológiai hatásai

  • Szorongás csökkentő – A fentiekben említettek hatására az izmok elernyednek, relaxálnak, ami csökkenti a szervezet szorongás szintjét.
  • Élénkítő – Amennyiben a masszázs fürge, erőteljes mozdulatokkal történik, az élénkítő, frissítő hatással van a szervezetre.

 

 ayurAyurvédikus masszázs

 

Ayurvéda jelentése: az Élet tudománya,

Az ayurvédikus masszázs kevésbé ismert, annak ellenére, hogy az indiai ayurvédikus orvostudomány 4000 éve alkalmazza. Célja az egészség megőrzése, a test, szellem és a lélek harmóniájának megteremtése, hiszen egészségünk e három pilléren nyugszik. Méregtelenítő, immunerősítő és alakformáló hatását meleg, aromás és gyógynövény alapú olajokkal fejti ki. Az ayurvédikus masszázs célja, hogy megteremtse a test belső energiáinak egyensúlyát, valamint fontos szerepet játszik az életkor meghosszabbító élénkítő kúrában is.

Néhány jótékony hatása:

 

  • Javítja a keringést és elősegíti, hogy a szövetekbe több oxigénnel teli vér érkezzen
  •  Megnyugtatja az izmokat, oldja a feszültségüket
  •  Csökkenti az ízületek feszültségét
  •  Az ízületeket hajlékonynak és fiatalnak tartja
  •  Elősegíti, hogy a salakanyagok és a toxikus anyagok eltávozhassanak a testből
  •  Aktiválja és tonizálja a bőr működését
  •  Jól érezzük magunkat tőle
  •  Megkönnyíti a tápanyagok beépülését
  •  Rendben tartja az emésztőrendszert
  •  Erősíti az izmokat és a vénákat

 

talpterkepThai lábmasszázs

A thai lábmasszázs eltér az itthon megszokott hagyományos láb ill. talpmasszázsoktól. A masszírozás comb középig történik, beleértve a térd masszírozását is. Több, mint egy kellemes közérzetjavító frissítő masszázs, a szervezet öngyógyító folyamatait képes beindítani. A thai láb és talpmasszázs nemcsak a talpat, de az egész alsó lábszár és a térd hatékony masszírozását jelenti speciális fogásokkal. Különleges még abban is, hogy egy „kis doktor”-nak nevezett segédpálcikát használok, amellyel nem csak a reflexpontokat kezelem de masszázs mozdulatokat is végezek vele.
Nem az erősség határozza meg a hatékonyságát, hanem célzott kezelést lehet végezni mind tünetileg és okilag egyaránt. Hatásos a belső szervek funkcionális zavarainál, főként anyagcsere-betegségeknél. Gerincbetegségek és mozgásszervi panaszoknál is hatékonyan alkalmazható. Lelki eredetű problémák is támogatja az egyéb kezeléseket. A lábmasszírozáshoz tartozik még a vállmasszírozás és a hajas fejbőr átmasszírozása. Hatását a helyi kellemes érzet mellett, kétféle távhatást is képes az egész szervezetre nézve kifejteni: egyrészt az energia pályákon keresztül segít a blokkok oldásával és a szervezetet egyensúlyba állító öngyógyító mechanizmusok, másrészt a reflexológia hatása is érvényesül.
Kedvező hatásai: az energiapontok nyomása javítja a vér- és nyirokkeringést,
stimulálja a belső szerveket és serkenti működésüket, egyensúlyba hozza a test energiarendszerét.

A kezelés ideje: 60 perc


 

lavakovesLávaköves masszázs

A lávaköves masszázs eredete mintegy 3000 évre nyúlik vissza. Az észak-amerikai indiánok, az ókori kínai és indiai gyógyítók, de az ősmagyar sámánok is használtak felmelegített köveket kezeléseik során.
A lávaköves masszázs nyugalmat és teljes pihenést biztosít, általa egy álomszerű állapotba juthatunk. A kövek ereje a test egyedülálló, teljes ellazulását idézi elő.
A masszázs 50 – 60 fokosra hevített, különböző méretű bazaltkövekkel történik. A nagyobb köveket az energiavonalak, és a főbb energiaközpontok mentén helyezik el, a kisebbekkel pedig átmasszírozzák a testet. A hőhatás kedvező élettani előnyeire épülő masszázstechnika kellemes és nyugtató élményt nyújt fáradt, elgémberedett végtagjainak, különösen télen a nagy hidegben. A masszázs során a csakrák a meleg hatására megnyílnak, ezzel utat mutatva az életenergia harmonikus áramlásának, egy abszolút mély ellazulás felé. Igazi masszázskülönlegességnek számít!
A meleg, lávaköves masszázs pozitív élettani hatásai:
• Stressz oldás
• Izom relaxáció
• Izom mozgékonyság növelés
• Idegrendszer nyugtatás
• Fájdalomcsökkentés
• Vér- és nyirokkeringés javítás
• Bőr simává, bársonyossá tétele
• Immunrendszer erősítés
A meleg lávaköves masszázs ellenjavallatai:
• Cukorbetegség
• Fertőző bőrbetegség
• Sebek, vágások a testen (sérült részek elkerülése)
• Gyulladás (hideg kövek alkalmazhatók a gyulladt területen)
• Magas vérnyomás
• Terhesség
• Visszértágulat
• Akkut betegségek
• Daganatos betegségek
• Szívproblémák
• Rák
• Parkinson-kór
• Súlyos elhízás
• Fém implantátumok, mert felmelegítheti az implantátumot, és ez kellemetlenséget okozhat


 

trigger_pontok_vjMyofascial trigger pontok – izomcsomók

Ez egy kisebb ” izomcsomó ” mely az izom rostjaival szorosan összefügg. Ez nem egy elszigetelt csomó, hanem egy ” görcs ” az izom jellegzetes pontjain. Az izom vérellátása, anyagcseréje ezen a ponton nem kielégítő ebből következően az izom működése is zavart szenved így maga az izom is megfeszül.

A triggerpont a létezésétől nem kell megijedni ez egy természetes folyamat. Izmaink így védekeznek az őket ért “túlfeszültségekkel” szemben. Kialakulásuknak oka lehet az egyoldalú túlerőltetés, érzelmi stressz valamint egyéb fizikai sérülés.

Ezek a pontok egymást kiegyensúlyozva – támogatva jelennek meg az izomrostok kötegeiben, izom fasciák – miofasciák rétegeiben.
Fájdalmat okozhatnak az adott területen. (a pontot megnyomva lokalizált “éles” fájdalom érezhető)
A fájdalom kisugárzás formájában érezhető (a trigger ponttól távolabbi hely fáj – diszkomfort érzés a trigger ponthoz kapcsolódó jellegzetes terülten)
Más megbetegedések okozta fájdalmakat utánozhatnak.
A trigger pontok felfedezése két kiváló Amerikai orvos nevéhez fűződik:
Dr. janet G. Travell (1901 – 1997) és Dr. David G. Simons (1922 ).

trigger pontok – érzékeny pontok

Ezeket a csomócskákat tapintással lehet megkeresni az izom fascia rendszerben. A triggerpontok alakzatukat és méretüket tekintve almamaghoz illetve szilvamaghoz hasonlítanak a leginkább.
A trigger pontok kezelésével hatásosan csökkenthetőek a kialakult izomcsomók, izomfeszülések.

forrás: triggerpont.hu